Pojazdów używanych jako taksówki dotyczą odrębne przepisy.
Certyfikat MOT
Certyfikat MOT (MOT certificate) potwierdza, że w momencie badania (bez konieczności napraw), pojazd spełnia wymagane przez prawo minimalne dopuszczalne środowiskowe i drogowe standardy bezpieczeństwa. Nie oznacza to jednak, że pojazd jest sprawny w okresie, w którym dany certyfikat jest ważny. Certyfikat MOT nie jest także gwarancją ogólnego stanu mechanicznego pojazdu. Badanie bowiem nie obejmuje stanu silnika (engine), sprzęgła (clutch) i skrzyni biegów (gearbox).
Co obejmuje test MOT?
W trakcie badania sprawdzane są:
- ogólny stan konstrukcji (structure) i karoserii (body) – czy karoseria jest wolna od nadmiernej korozji (corrosion) lub uszkodzeń (damage), czy występują ostre krawędzie (sharp edges), które mogłyby spowodować obrażenia (injury) ciała, czy są obecne haki holownicze (towbars), ich stan, niewłaściwa naprawa lub modyfikacja, czy 13-pinowe gniazdo elektryczne (13 pin electrical socket) działa prawidłowo, stan i działanie prędkościomierza (speedometer), mocowanie silnika (engine mountings),
- układ paliwowy (fuel system) – czy nie ma wycieków (leaks) paliwa, bezpieczeństwo i stan rur (pipes) i węży (hoses), mocowanie i szczelność korka wlewu paliwa (fuel cap). Uwaga! korek wlewu paliwa musi być otwarty w trakcie badania, pamiętaj o udostępnieniu klucza,
- emisja spalin (exhaust emissions) – czy pojazd spełnia wymagania dotyczące emisji spalin, w zależności od wieku pojadu i typu używanego paliwa,
- układ wydechowy (exhaust system) – czy jest bezpieczny, kompletny, bez poważnych wycieków, czy nie jest zbyt głośny i czy nie brakuje katalizatora (catalyst),
- pasy bezpieczeństwa (seat belts) – typ, stan, działanie i bezpieczeństwo wszystkich zamontowanych w aucie pasów, kontrolka sygnalizująca usterki (malfunction indicator lamp - MIL) dla poduszek powietrznych (air bags) i napinacze pasów bezpieczeństwa (seat belts pre tensioners),
- siedzenia (seats) – czy fotel kierowcy można regulować, bezpieczeństwo siedzeń, możliwość zabezpieczenia oparcia fotela (seat back) w pozycji pionowej,
- drzwi (doors) – bezpieczeństwo zasuwki w pozycji zamkniętej, czy przednie drzwi zamykają się zarówno od środka jak i od zewnątrz, czy tylnie drzwi otwierają się się od zewnątrz, bezpieczeństwo i stan zawiasów (hinges) i klamek (catches),
- lusterka (mirrors) – minimalna wymagana liczba lusterek, ich stan i bezpieczeństwo,
- zabezpieczenie ładunku/bagażu (load security) – czy klapa (boot)/drzwi (tailgate) bagażnika są zabezpieczone w pozycji zamkniętej,
- hamulce (brakes) – ich stan, w tym niewłaściwa naprawa lub modyfikacja, działanie i wydajność (Uwaga! usunięcie kół i obręczy nie jest częścią testu), ABS lub ESC (electronic stability control), MIL dla ABS, ESC, hamulca ręcznego (park brake) i płynu hamulcowego (brake fluid),
- opony i koła (tyres and wheels) – ich stan, bezpieczeństwo, rozmiar, rodzaj i głębokość bieżnika (tread depth). Zapasowe opony nie są testowane. Uwaga! pojazdy wprowadzone do użytku po 1 stycznia 2012 podlegają badaniu MIL dla monitoringu ciśnienia w oponach (tyre pressure monitoring),
- tablice rejestracyjne (registration plates) – stan, bezpieczeństwo, kolor, prawidłowe ukształtowanie i rozmieszczenie znaków,
- światła (lights) – ich stan, działanie, samopoziomowanie i bezpieczeństwo, zasięg reflektora (headlamp), glówna wiązka światła ostrzegawczego (warning light),
- pokrywa (bonnet) – czy jest dokładnie zabezpieczona przed otwarciem,
- wycieraczki i spryskiwacze (wipers and washers) – czy ich działanie zapewnia kierowcy dobrą widoczność na drodze,
- przednia szyba (windscreen) – czy jej ogólny stan zapewnia kierowcy dobrą widoczność na drodze,
- klakson (horn) – czy działa poprawnie i czy jest odpowiedni dla typu auta,
- układ kierowniczy i zawieszenie (steering and suspension) – stan, poziom oleju układu kierowniczego, działanie, niewłaściwa naprawa lub modyfikacja, w tym korozja rur lub węży układu wspomagania kierownicy (power steering), mechanizm blokady kierownicy (steering lock mechanism),
- numer identyfikacyjny pojazdu (vehicle identification number (VIN)) - sprawdzany na pojazdach używanych od 1 sierpnia 1980 roku.
Chcesz wiedzieć więcej? Odwiedź stronę Departamentu Transportu.
Gdzie robić MOT?
W całym kraju istnieje około 19000 autoryzowanych stacji badawczych (garages), w których przeprowadzane są testy MOT. Stacje te oznaczone są logo w postaci trzech niebieskich trójkątów. Na każdej stacji badawczej, w widocznym miejscu musi być wywieszony plakat z maksymalną stawką, jaką zapłacisz za wykonanie testu. Oczywiście rachunek może być niższy.
Obowiązujące stawki MOT
Wiele stacji 'komercyjnych' oferuje konkurencyjne stawki za wykonanie przeglądu. Jednak zanim wybierzesz stację, warto rozważyć przeprowadzenie testu MOT w stacji należącej do councilu. Dlaczego? Stacje te nie naprawiają samochodów, lecz dokonują tylko przeglądu. Nie mają więc interesu w wyszukiwaniu usterek. Wybierając taką stację, możesz być pewien, że test zostanie wykonany rzetelnie.
Listę stacji councilowskich znajdziesz tutaj.
Co jednak zrobić, gdy skorzystałeś z usługi stacji komercyjnej i czujesz się oszukany? Zaistniełą sytuację możesz zgłosić do Trading Standards Office i zażądać zwrotu pieniędzy od nieuczciwego testera.
Polecamy
Jak pojazdy są testowane?
Standardowe procedury testowe są opisane w instrukcji inspekcji, którą to personel stacji powinien udostępnić na żądanie. Jeśli twój pojazd nie przeszedł pomyślnie testu, otrzymasz dokument informujący o awarii wraz z numerem referencyjnym odnoszącym się do tej instrukcji. Możesz być obecny podczas testu, jednak nie możesz przeszkadzać pracownikowi w trakcie wykonywania testu. Pracownicy uprawnieni do wykonywania testu musza posiadać świadectwo ukończonego kursu VOSA (Vehicle and Operator Services Agency).
Kto nadzoruje program?
Za nadzór nad MOT odpowiedzialna jest agencja rządowa VOSA. Agencja ta zajmuje się m.in. przyjmowanie skarg i rozpatrywaniem odwołań od klientów MOT.
Źródło: Direct.gov.uk,Wikipedia
Znalazłeś przydatną informację? Podziel się!